Sophie

- Mer än du förtjänar!

jag är rädd för ehec

Kategori: KONSTIGT

Varför de då?
JOOO för jag åt en tsatsiki igår med gurka i som kom från tyskland!!.
Så dör jag nu så vill jag bara säga att jag älskar er!
okej?



EHEC-bakterien producerar ett gift som ger diarré (ofta blodtillblandad) och magsmärtor samt, i vissa fall, illamående och kräkningar. Symptomen uppträder vanligen tre-fyra dygn efter smittotillfället, men ibland kan inkubationstiden vara upp till tio dagar.

Kroppens immunförsvar klarar oftast av en EHEC-infektion. Efter de inledande symptomen går sjukdomen över av sig själv efter ungefär en vecka.

Cirka fem procent av dem som insjuknar utvecklar emellertid komplikationer efter en till två veckor, främst njursvikt, blödningsrubbningar och neurologiska symtom. Dessa ovanliga komplikationer kräver intensivvård och dialys (vid njursvikt..


Kommentarer


Kommentera inlägget här: